När berömde du din personal senast?

sunset-1331088_1920

 

Jag upplever ofta att vi i Sverige är ganska dåliga på att ge varandra beröm. Kanske kommer det från arv eller kylan uppe i norr, därom tvistar de lärda. Men får det verkligen någon effekt att gå omkring och berömma andra?

För egen del har jag tränat mig på att ge beröm. Tidigare tänkte jag många gånger att, det där var bra gjort eller vilken fin tröja hon har, men det är långt ifrån varje gång som jag sa det till andra. Så för några år sedan bestämde jag mig för att förändra mitt beteende och se vad som hände. När jag tänkte något positivt om någon annan så sa jag det helt enkelt. Jag skall inte säga att jag har några bevis för att det blir stora effekter, men folk blir glada – de skiner upp, det ser jag verkligen.

Ett exempel var härom dagen när jag var på lunch och mitt emot mig på gatan kom Adam Alsing. Den inre rösten debatterade med sig själv – där är ju han som är så bra i radio och tv, säg det till honom. Nä, det kan jag ju inte göra. Eftersom jag har bestämt mig för att ändra mitt beteende gick jag fram och tog honom i hand och sa – jag måste bara få tacka för allt roligt du säger i radio och tv, du är så bra! Sen gick jag vidare, jag vill ju inte störa en kändis.

På den korta stunden såg jag hur han blev riktigt glad. Tänk om mitt förändrade beteende fick en positiv effekt på Adam Alsing!

Har beröm någon betydelse i ledarskapet då? Enligt senaste forskning från Karolinska Institutet publicerad i Svenska dagbladet 21 april 2016 får det en viktig effekt. “Beröm från chefen och arbetsuppgifter med tydliga mål är bästa sättet att få personalen att hålla sig frisk och trivas på jobbet.”

Pär Lindberg som är ansvarig för studien säger – Jag ville hitta positiva faktorer som skyddar människor mot ohälsa. Studien visar att det är faktorer som lätt kan åtgärdas utan några kostnader.

Enligt studien har även fritidsmotion en tendens att öka arbetsförmågan men genuint beröm och tydliga arbetsuppgifter har en större effekt. Det här är ju helt fantastiskt – det är alltså bättre och billigare för arbetsförmågan att ge din personal tydliga ansvarsområden och beröm för rätt beteenden än att få dem att motionera. Vad väntar du på?

Nästa gång din inre röst debatterar om du skall kommentera att Lisa gjort ett bra jobb så gör det bara. Det kommer vara bra både för dig och henne! Utveckla ditt beteende så att andra mår bättre på jobbet och hemma, träna upp din förmåga att ge genuint beröm.  Och du, studier visar att det i genomsnitt tar 66 gånger att ändra sitt beteende, så starta med en gång och ge inte upp – det är dina medarbetare och familj värda.

Du har säkert också gissat att detta med att utveckla framgångsbeteenden är något vi älskar på Takeachange. Vi hjälper företag att ta vision till beteenden så att företag får ut mer när de sätter tydliga mål och konfirmerar rätt beteenden i vardagen. Hör gärna av dig så berättar vi mer.