Linus Wennerström, vd Framtidsmediagruppen: ”Bra ledarskap är någonting du kan träna upp”

linus fmg tac 1024x512 - Linus Wennerström, vd Framtidsmediagruppen: ”Bra ledarskap är någonting du kan träna upp”Linus Wennerström driver Framtidsmediagruppen med fyra bolag och drygt 100 anställda.

Han har under sina år som ledare lagt stort fokus på ledarskapsutveckling.
– Varje ny insikt i hur jag kan utveckla mitt ledarskap kan skapa stora positiva effekter för koncernen som helhet, säger han.

Linus Wennerström, 33, är född och uppvuxen i en läkarfamilj i Stockholm. Han har studerat internationell ekonomi med inriktning mot entreprenörskap i Jönköping och Kanada och hans kandidatuppsats om vikten att som entreprenör lära sig av sina misstag blev utsedd till bästa uppsats inom just entreprenörskap i Norden och Baltikum. Intresset för företagande föddes dock långt innan dess.

Linus har en ingift morbror från Turkiet som kom till Sverige i slutet av 80-talet. Han var läkare men hade svårt att få jobb, så han började importera olivolja från sin hemstad för att sälja den genom de svenska matkedjorna. Han upptäckte snart det växande intresset för mångkulturell mat, köpte upp butiker inom livsmedelskedjan Vivo och byggde sedermera upp ett mindre imperium inom mångkulturell matvaruhandel.

Blev vd som 25-åring
Linus fick praktisera i butikerna under mellanstadietiden och berättar att han inspirerades av morbrodern.
– Han brukade säga att vi har en stor trygghet i Sverige och att det inte finns någon anledning till att inte själv starta upp en egen business.

Efter högskolestudierna gav sig Linus in i säljbranschen med siktet inställt på att visa framfötterna och klättra i karriären. Han presterade bra inom mediekoncernen, jobbade hårt och fick chansen att lära sig ledarskap som teamchef, försäljningschef och blev som 25-åring vd. Han fick snart uppdraget att starta ett dotterbolag i Amsterdam – och berättar att det var första gången han verkligen fick lära sig hur det var att leda i motvind.

– Kort sagt gick det inte alls som jag trodde. Det var en tuff marknad, produkten höll inte och jag märkte snabbt att ju sämre jag mådde, desto sämre presterade mitt team. Det är svårt att motivera medarbetare när man själv mår dåligt och jag insåg att jag var tvungen att jobba med självledarskap, mental styrka och ta mitt ledarskap på allvar för att lyckas vända situationen.

Behövde långsiktig ledarskapscoaching
För att växa i sin ledarroll har Linus genom åren genomfört flera ledarskapsutbildningar och arbetat med olika coacher och insett att ledarskap är någonting man verkligen kan träna upp. Han har lärt sig att sättet att skapa ett riktigt framgångsrikt team på är att jobba med engagerat ledarskap och se till varje enskild individ.

– Jag pratade med några i mitt team om situationen och de erkände att det kändes som att jag inte riktigt var engagerad i dem, att jag inte kändes närvarande längre. Det blev verkligen en väckarklocka för mig och jag tänkte att nu jäklar tar vi tag i detta. När jag började leda mig själv, vara i stunden och visa engagemang vände det på en gång och spiralen började gå uppåt. Det är så otroligt viktigt att lyssna på organisationen, som ledare gäller det att lägga egot åt sidan.

Att bygga en startup som ska kunna växa snabbt kräver en bra och hållbar struktur från grunden och här berättar Linus att ledarskapet en nyckel.
– Vi satsade – och satsar fortfarande i Framtidsmediagruppen som jag driver nu – på ledare som kan coacha andra människor. Vi lägger oerhört mycket tid på varje enskild medarbetare och lär dem jobbet och produkterna, vi jobbar hårt på arbetskulturen; allt för att bygga ett starkt lag. Amsterdam fick mig att inse vikten och styrkan i ett bra team och en stark lagkänsla. Det spelar ingen roll om du är chef eller nyanställd, vi är tillsammans på slagfältet och går mot samma mål.

Snabba, synliga resultat
I dag är Linus vd och medgrundare till Framtidsmediagruppen som består av fyra bolag i Stockholm, Oslo och Norrköping. Gruppen har även investerat i och drivit upp en av Sveriges största privattandläkarkliniker och tillsammans är det drygt 300 anställda i koncernen som omsätter runt 400 miljoner kronor. Ett stort strategiarbete för framtiden pågår och det satsas stort på ledarskapsutveckling.

Efter redan några månader på executive coaching firman Take a Change märkte Linus stor positiv skillnad i sitt ledarskap.

– Jag har blivit mer medveten om vikten av att delegera och våga släppa ifrån mig ansvar. Jag har även fått hjälp med en meditationsträning som har gjort att både jag och mina kollegor upplever att jag har lättare att vara närvarande idag, även i stressiga situationer. Jag ser tydligare nu vilka positiva effekter mitt ledarskap får för koncernen som helhet.

 

Hur vill du vidareutveckla din success story?